
Foto: Elin Vinje Jenssen, Norsk Polarinstitutt.
Polarforskning er et prioritert område når det gjelder samarbeid mellom Norge og Sør-Korea. Da Sør-Koreas president besøkte Norge i 2012, ble det underskrevet en samarbeidsavtale mellom de to institusjonene. I avtalen er det enighet om å samarbeide om forskning og logistikk og å dele bl.a. ressurser, data og lokaler.
Avtalen som ble signert 3. april er en konkretisering som gir KOPRI tilgang til et kontor i Norsk Polarinstitutts lokaler i Framsenteret i Tromsø gjennom ”KOPRI–NPI Cooperative Research Centre”. Kontoret vil være bemannet med opptil to personer i perioder.
-Våre land ligger langt fra hverandre, men vi har mye til felles innen polarforskning. Vi er oppriktige aktører som deler en lidenskap både for Arktis og Antarktis. Vårt samarbeid vil være et eksempel for det internasjonale polar-samfunnet, sa visedirektør Moon Young Choe fra KOPRI under åpningen av samarbeidssenteret.
–Fysisk nærhet gjør at det blir lettere for de to søsterinstituttene å samarbeide om forskningen, sa direktør Jan-Gunnar Winther. På denne måten kan vi møtes oftere ansikt til ansikt og styrke mulighetene til samarbeid både i Arktis og Antarktis. Vi ser KOPRI som en veldig seriøs partner, og vi ser fram til å utvikle dette som i dag er startskuddet for vårt samarbeid.
Neste år vil KOPRI delta med atmosfæreforskning i Norsk Polarinstitutts prosjekt N-ICE 2015. Prosjektet går ut på å fryse forskningsskipet Lance inn i isen på 84 grader nord, nord for Spitsbergen i januar. Skipet blir en flytende plattform for klima- og miljøforskning og vil flyte med isen til det kommer løs noen måneder senere.