
Klima-og miljøminister Tine Sundtoft sammen med direktør i Norsk Polarinstitutt, Jan-Gunnar Winther. Foto: Elin Vinje Jenssen, Norsk Polarinstitutt. Frontfoto: Ann Kristin Balto, Norsk Polarinstitutt.
Av Elin Vinje Jenssen, Norsk Polarinstitutt.
Klima- og miljøminister Tine Sundtoft åpnet den nye klimautstillingen på opplevelsessenteret Polaria i Tromsø. Utstillingen er initiert og utformet av Norsk Polarinstitutt og delvis finansiert av Framsenteret, og målet er å gi kunnskap om klimaendringer.
– Hele jordas klima påvirkes av de endringene som skjer i nord. Hvis vi klarer å skape forståelse for de sammenhengene som skjer er det lettere for oss politikere å fatte de rette beslutningene – slik at vi forhindrer katastrofale klimaendringer. I denne utstillingen får folk et godt innblikk i hvordan vi kan si noe om klimaets utvikling. Det er viktig – for å understreke at dagens klimapolitikk bygger på kunnskap, sa klima- og miljøminister Tine Sundtoft da hun åpnet utstillingen.
Tromsø sentrum for klimaforskning
Sundtoft trakk også frem Tromsø som et sentrum for klimaforskning.
– I Tromsø har dere forstått hvordan dere skal nå ut til folk med forskningen. En utstilling som dette er et viktig redskap både i å spre informasjon og inspirere til mer kunnskap, sa ministeren.
Oppdraget om den nye klimautstillingen kom fra Miljøverndepartementet, nå Klima- og miljødepartementet som ønsket en utstilling spesielt myntet på barn og unge, men også på det brede publikum fra inn- og utland. Polaria skal speile noe av klima- og miljøforskningen som foregår i arktiske strøk, og utstillingen er et resultat av denne satsingen.
Priceless
Klimautstillingen har fått navnet Priceless.
– Utstillinga fikk navnet Priceless som er et ordspill på ordene is og mindre, samtidig som ordet i seg selv betyr ubetalelig. Vi mener dette er en god illustrasjon på det vi ønsker å formidle, forklarer seksjonsleder og prosjektleder for utstillingen, Stig Mathisen, fra Norsk Polarinstitutt.
Polarinstituttet valgte å lage en visuell og intuitiv utstilling med lite tekst. Hensikten er å sette publikum inn i en modus der de opplever og føler seg tiltrukket av is og snø. Utstillinga er lydsatt med musikk laget av is. Musiker Terje Isungset har brukt iskjerner fra Arktis og Antarktis til å komponere den helt spesielle musikken som høres i bakgrunnen. Publikum kan velge mellom flere spektakulære filmer som viser smeltende is og det isavhengige dyrelivet i nord. I taket henger et måleinstrument som brukes for å måle havisens tykkelse, og her er bilder som illustrerer at isen i Arktis blir mindre i både utstrekning og i tykkelse.
Spennende forskning
Norsk Polarinstitutt var initiativtaker, og svært mange på instituttet har brukt mye tid på at utstillingen skulle se dagens lys.
– Jeg har arbeidet med utstillingen med mål om at andre enn vi forskere skal få innsikt i den viktige og ikke minst spennende forskningen som foregår på isbreene i polarområdene. I iskjernene fra breene finnes svært verdifull kunnskap om klimautviklingen på jorden. Jeg håper at utstillingen bidrar til å øke bevisstheten hos folk på isens viktige rolle, sier seksjonsleder og glasiolog Elisabeth Isaksson ved Norsk Polarinstitutt.
For de som ønsker mer informasjon om temaene i utstillingen, finnes det QR-koder underveis som kan scannes. Her er også en trykkskjerm som gir mer detaljer om klimainformasjon i isen.
BBC
Klima- og miljødepartementet har finansiert størstedelen av utstillinga. Framsenteret har også bidratt. BBC og NRK har vært velvillige når det gjelder å få bruke helt spesielle filmklipp fra Arktis.
Utstillingen vil utvides etter hvert som vi får innspill fra publikum på hva de ønsker mer informasjon om.