Fram Forum: Kan hindre en ny Titanic

Publisert: 15. mars 2023

Med hjemmesnekrede gps-plastbokser i bagasjen la forskerne ut på tokt for å måle hvordan isfjell i Arktis beveger seg. Målet var å få bedre varsler i et område der trafikken øker i takt med at sjøisen smelter.

Mindre sjøis gjør deler av Arktis lettere tilgjengelig. Det er foreløpig mest utskiping av råvarer som fisk, metaller og tømmer, men også cruiseturismen har økt. Når isen smelter øker samtidig faren for isfjell som kommer fra smeltende og kalvende isbreer.

—  Målingene våre kan bidra til bedre varsling av is og isflak i området. Isfjell kan gjøre stor skade på fartøy, og boksene våre er laget for å oppføre seg som isfjell. Hvis vi kan simulere hvordan de beveger seg, blir det lettere å varsle når isfjell kan utgjøre en fare, sier Martina Idzanovic, forsker ved Meteorologisk institutt.

Avansert flaskepost

Disse små boksene gir verdifull informasjon om hvordan sjøisen beveger seg. Photo: Martina Idzanovic 

De veier under et kilo og måler vel 10 cm. De ser kanskje unnselige ut, men boksene er skreddersydd for oppdraget.

— Jeg bygde 15 bokser før avreise, og det var stor spenning knyttet til om de i det hele tatt ville flyte! Men 12 av dem er nå i drift og sender oss data hver andre time om bølgene og strømningene i havet, forteller Idzanovic.

De neste seks månedene flyter de rundt i Barentshavet og i Framstredet ved iskanten. De beveger seg langs norskekysten, den russiske grensen og de kan ende på Svalbard. De kan også fryse fast på isflak og dermed bevege seg enda lengre. På kartet følger Idzanovic med på bevegelsene dag for dag.

— Det er veldig tilfredsstillende å se at de virker så godt. De har allerede beveget seg flere hundre kilometer og fungerer som en avansert flaskepost.

Mindre is øker faren

Toktet var en del av forskningssamarbeidet CIRFA, ledet av Universitetet i Tromsø, som har som mål å overvåke og varsle forholdene i Arktis. Når sjøisen smelter som følge av klimaendringene blir nye områder tilgjengelige for skipstrafikk, men det kan være risikofylt.

—  Gode sjø- og isvarsler er avgjørende for å planlegge trygge reiser gjennom Arktis, men det er også viktig ved potensielle oljelekkasjer eller redningsaksjoner, sier Idzanovic.

Sea-ice concentration from TOPAZ and Barents-2.5 (within a rectangle defined by red dotted line) ocean and sea-ice models, ranging from 0 to 1. Green and red solid lines represent drift paths of the boxes accumulated over time, starting from deployment time up to today. The green lines are paths of boxes deployed in open ocean, and red lines are paths of boxes deployed on sea-ice floes. Orange dots are drifters deployed on top of icebergs. The models show sea-ice concentration for April 30, 2022 at midnight.

 

 

Lignende saker