Foreslår mer penger til Framsenteret

Publisert:

Framsenteret II_600x400.jpg

Planene om utvidelse av Framsenterets bygg i Tromsø er også nærmere en realisering. Regjeringa foreslår at det skal brukes 25 millioner kroner neste år til dette, gjennom bevilginger til Statsbygg. Her er en modell hvordan arkitektene tenker seg utvidelsen  av det nye senteret. Fotomotasje: Yngve Olsen Sæbbe.

Totalt er det foreslått 52,3 millioner kroner til forskning og drift av senteret. Dette er en økning på over 40 prosent i forhold til 2013. Årsaka skyldes at Framsenterets forskningsvirksomhet skal utvides med et nytt forskningsprogram, eller flaggskip som senteret bruker som betegnelse.

Utvikling

Leder i Framsenterets øverste organ – Sentermøtet, Jan-Gunnar Winther, er fornøyd med at Miljøverndepartementet foreslår ei bevilgning på 15 millioner kroner til det nye forskningsprogrammet: Miljøkonsekvenser av ny og ekspanderende næringsvirksomhet i nord (MIKON).

-Dette viser at myndighetene ønsker å utvikle kompetansen til Framsenteret på et område som passer godt til den økte næringssatsingen i nord, sier Winther.

I det første året foreslås det at 8 av de 15 millionene skal være Framsenterets bidrag til den planlagte innfrysninga av Lance.

-Satsingen på det nye forskingssamarbeidet MIKON (Miljøkonsekvenser av ny og ekspanderende næringsvirksomhet i nord) forsterker også behovet for et byggetrinn to i Framsenteret, sier Jan-Gunnar Winther.

Fornøyd

Totalt foreslås det 48 millioner kroner til forskning i de seks flaggskipene. Det betyr at det det også er en liten økning i bevilgingene til de øvrige fem flaggskipene i forhold til 2013. 33 millioner kroner skal benyttes på forskning på klimaendringer på land, fjord og kyst, endringene i isen i Polhavet, effekter av miljøgifter og havforsuring.

-Samlet sett kan vi dermed både opprettholde aktiviteten i flaggskipene slik den har vært i 2013, samt at vi kan gå i gang med prosjekter i det nye flaggskipet (MIKON) i 2014. Derfor kan vi si oss godt fornøyd med forslaget til statsbudsjettet for 2014, sier forskingskoordinator Jo Jorem Aarseth.

Penger til nybygg, men..

Planene om utvidelse av Framsenterets bygg i Tromsø er også nærmere en realisering. Regjeringa foreslår at det skal brukes 25 millioner kroner neste år til dette, gjennom bevilginger til Statsbygg.

-Behovet for et nybygg er sterkt økende – vi opplever at noen av institusjonene midlertidig må ut på leiemarkedet.  Det ville derfor vært gunstig om den nye regjeringen ser seg i stand til å forsere behandlingen slik at kostnadsrammen er klar før årsskiftet, sier administrerende direktør i Framsenteret AS, Are Johnsen.

Stikkord:

Secret Link