
Arctic Frontiers samler mye folk. Fra mandagens sesjon på Universitet i Tromsø. Foto: Helge M. Markusson, Framsenteret.
– Årets teama, ”Humans in The Arctic” med helse og miljøspørsmål på agendaen, har slått an, sier Arctic Frontiers’ konferansemanager Ole Øvretveit.
Han legger til at den store deltakelsen også skyldes at Arctic Frontiers har vært attraktiv for en lang rekke mindre konferanser og workshops, som i år har sett at det er naturlig å søkeinn under Arctic Frontiers-paraplyen.
– Arctic Frontiers er for mange også en svært viktig møtearena, dette gjelder for næringslivet. lokalt, nasjonalt og internasjonalt, og for politikere på ulike nivå. I tillegg ser vi at konferansens har stor betydning som møteplass for det stadig større internasjonal akademiske miljøet, som arbeider med nordområdespørsmål, sier Øvretveit.
Et stort antall diplomater var også samlet i Tromsø under konferansen for å styrke sine kunnskaper om Arktis og utviklingstrekkene i nord. Over 100 pressefolk fra 16 dekket Arctic Frontiers, og konferansen har fått bred omtale i internasjonalt dagspresse, blant annet i Danmark, Frankrike, Polen, Finland, Italia og USA. Vitenskapsdelen av konferansen ble fulgt av et stort antall vitenskapsjournalister.