Hopp til innhold

Første transport fra vest

Norsk gruveselskap vil sende skip gjennom Nordøstpassasjen i sommer.

Nordøstpassasjen

Nordøstpassasjen (rødt) vil korte ned reisetiden for skipstransport fra Europa til asia (gammel rute gjennom Suez-kanalen i blått)

Foto: Grafikk: Lene Sæter / NRK

Mindre is gjør at gruveselskapet Sydvaranger AS i Kirkenes planlegger en tranport av jernmalm fra Øst-Finnmark til Kina via Nordøstpassasjen i august. Skipningen kan åpne for langt billigere transport mellom Europa og Kina.

Kortere reise

Å seile gjennom Nordøstpassasjen vil gjøre reisen betydelig kortere mellom Norge og Asia.

Det er dobbelt så langt å transportere jernmalm fra Kirkenes til Kina via Suezkanalen enn via nordøstpassasjen, og nesten tredobbelt så langt å frakte malmen rundt Afrika som via Nordøstpassasjen.

Internasjonal skipsfart har lenge sett på muligheten av å kutte transporten mellom Europa og Kina betydelig på grunn av mindre is i Arktis.

I fjor sommer gjennomførte to tyske skip seilasen fra øst mot vest.

Beluga Shipping

De to tyske lasteskipene Beluga Fraternity og Beluga Foresight har seilte gjennom Nordøstpassasjen sommeren 2009.

Foto: Beluga Shipping / AP

Se nett-TV: Norge bør ta ansvar i nord

Varmere i Arktis

De siste 20 årene har gjennomsnittstemperaturen i Arktis steget med 2,1 grader, dette er en raskere økning enn i resten av verden.

Årsaken er at det blir mindre is som kan reflektere sollyset tilbake i atmosfæren, sier James Screen ved University of Melbourne.

– Havisen fungerer som et blankt lokk over Arktis som har reflektert bort mesteparten av sollyset, forklarer Screen, som er en av forskerne som står bak undersøkelsen.

Les også: Mindre is gir mer varme i Arktis

I mars i år ble isutbredelsen rundt nordpolen målt til å være normal, men arktisforsker Cecilie Mauritzen mener likevel at ismengden er på vei nedover.

Les også: - Is og snø smelter i rekordfart

Les også: Sel på tynn is i Arktis

(Saken fortsetter under kart)

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Konkrete planer

Sydvaranger AS i Kirkenes arbeider nå med konkrete planer om å sende avgårde en isforsterket skip med jernmalm fra Finnmark rett øst mot Asia i august.

Største eier i Sydvaranger og eier av Tschudi Shipping, Felix H. Tschudi, mener den nye sjøruta kan få stor betydning for Sydvaranger.

– På sikt vil dette kunne være positivt. Man vil kunne lagre jernkonsentrat i påvente av sommersesongen, og så skipe gjennom flere laster.

Russerne positive

Om det blir noe av den planlagte transporten er opp til isforholdene, og om det blir enighet med russiake myndigheter.

Russerne har justert ned avgiftsnivået for å kunne konkurrere med Suezkanalen, og offisielle russiske myndigheter har erklært at de er positiv til internasjonal trafikk.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark